Artysta.pl na Facebooku

Burn Selector Festival – piąta odsłona

The Knife The Knife inf.pras/AlterArt
W tym roku Burn Selector Festival świętuje swoją piątą edycję. W 2013 festiwal nie tylko zaprezentuje najciekawszych wykonawców z kręgu muzyki elektronicznej, ale także poszerzy repertuar w myśl nowej formuły festiwalu: „Electronic & Alternative Music Festival ”.

Oprócz zmiany akcentu w stylach muzycznych, została zmieniona także data wydarzenia: wrzesień 2013. Selector nie będzie już otwierać sezonu festiwalowego, za to organizatorzy chcą skupić się na jego hucznym zakończeniu. Ten rok to także rok zmiany miejsca. Po czterech edycjach w Krakowie, impreza została przeniesiona do Warszawy!

To nie koniec nowości – kolejną niespodzianką jest zainaugurowanie współpracę Burn Selector Festival z niemieckim Berlin Festival, który działa od 2005 roku na lotnisku Tempelhof. Organizatorzy mają nadzieję, że w nadchodzących latach uda nam się zbudować niepowtarzalną platformę współpracy muzycznej, artystycznej i ludzkiej.

Taka szczególna edycja wymaga także szczególnego artysty, ogłaszanego jako pierwszy. Bez wątpienia na takie miano zasługuje długo oczekiwany w Polsce, kultowy wykonawca muzyki elektronicznej – szwedzki duet The Knife.

The Knife

Szwecja. Rok 1999. Rodzeństwo – 24 - letnia Karin i o 6 lat młodszy Olof - zakładają zespół. Za kilka lat będzie to jedna z najbardziej wpływowych grup na europejskiej scenie muzycznej, której popularność sięgnie daleko poza Skandynawię. Do dziś, mimo, że od premiery ich ostatniej płyty minęło 7 lat, wszyscy fani alternatywy znają ich pod nazwą The Knife. Właśnie wracają, z nowym albumem i pierwszą od lat trasą koncertową. Do największych i najważniejszych festiwali na świecie (Coachella, Primavera Sound, Melt! czy WayOutWest), które walczyły o koncert The Knife w ramach reaktywacji dołącza właśnie Burn Selector Festival!

Karin Dreijer Anderson i Olof Dreijer to prawdopodobnie najbardziej tajemnicza para na szwedzkiej scenie muzycznej. Chorobliwie wręcz dbający o anonimowość, uciekający od kontaktów z mediami, ukrywający się za maskami lub w odpowiednio ustawionych światłach scenicznych, a nawet unikający koncertów, stworzyli zespół mający naśladowców na całym świecie. Wystarczy wymienić przykłady z ostatnich miesięcy – Niki & The Dove czy Chvrches. Kariera Karin Dreijer przypomina nieco historię Bjork. Obie zaistniały jako wokalistki gitarowych zespołów, by po kilku latach zwrócić się w stronę muzyki elektronicznej i eksperymentów formalnych.

Debiutancka płyta The Knife ujrzała światło dzienne w 2001 roku, bez promocji, bez singli w stacjach radiowych, wydana przez ich własną wytwórnie Rabid Records. Mimo tego, „The Knife”, szybko znalazła drogę do zainteresowanych nowymi brzmieniami, a tych zdecydowanie nie brakowało na albumie rodzeństwa Dreijer. Kręta ścieżka prowadząca przez techno, IDM, muzykę eksperymentalną, ambient, popowe harmonie i wcale nie popowe struktury podkręcane mocnymi syntezatorami, ukształtowała się już na debiucie. Rozwinięcie wątków nastąpiło na albumie „Deep Cuts”, który dotarł do szerokiego grona odbiorców po sukcesie reklamy telewizorów. Co prawda japoński producent wykorzystał utwór Jose Gonzaleza, ale „Heartbeats” w jego wykonaniu był coverem piosenki otwierającej album The Knife. To wydarzenie zbiegło się z premier ą trzeciej płyty duetu – „Silent Shout”, uważanej za najważniejsze dokonanie The Knife. Z singlami „Silent Shout” i „We Share Our Mothers’ Health” nie trafili może na pierwsze miejsca list przebojów, ale pokonali konkurencję w plebiscytach podsumowujących rok 2006. „Silent Shout” zostało wybrane płytą roku przez portal Pitchfork i w szeregu innych mediów. Dopiero po wydaniu trzeciego albumu The Knife zdecydowali się koncertować, ale np. nie odebrali już 6 nagród Grammis – najważniejszych nagród szwedzkiego przemysłu muzycznego, choć zwyciężyli we wszystkich kategoriach, w których byli nominowani.

Choć nigdy oficjalnie na zawiesili działalności, po sukcesie „Silent Shout” The Knife znikneli. Karin rozpoczęła pracę na solowym projektem Fever Ray, Olof skupił się na dj’owaniu. Na chwilę przypomnieli o sobie przy okazji opery „Tommorrow, In A Year”, do której skomponowali muzykę.

Powrót The Knife stał się realny dopiero kilka miesięcy temu. Bez zbędnych ceregieli zapowiedzieli premierę płyty, potwierdzili jej tytuł – „Shaking The Habitual - oraz opublikowali zdjęcie, na którym stoją odwróceni tyłem. Kolejne tygodnie przynosiły dodatkowe informacje i kontrolowane przecieki: The Knife potwierdzają pierwszy koncert od lat, The Knife będą grać na festiwalach, nowy singiel The Knife, nowa płyta The Knife będzie trwała ponad 100 minut… Co wiemy dziś? Dwupłytowe „Shaking The Habitual” ukaże się 8 kwietnia, pierwszy singiel to gęste od dźwięków „Full Of Fire”, zespół będzie koncertował właściwie od dnia wydania albumu, a we wrześniu zagra w Warszawie na BSF.



Od dziś rusza także sprzedaż biletów na Burn Selector Festival:

Karnet dwudniowy: 245 zł

Bilet jednodniowy: 155 zł



IP



Dodał: Artysta.pl

Piątek 22 marca 2013 13:34

Ilość odsłon: 1618

Ocena: 0 (Głosów: 0)
Zaloguj się aby móc głosować.

Komentarze

Nie znaleziono komentarzy

Promowane miejsca
Meskalina
Meskalina
Tu songwriterzy czarują publiczność, jazzmani przypominają o dekadach dekadencji, a laptopowi...

wielkopolskie / Poznań

Zbiornik Kultury
Zbiornik Kultury
Młoda kultura potrzebuje przestrzeni. Zanim zdefiniują się hierarchie, zanim usankcjonują się...

małopolskie / Kraków

Teatr Lalek Pleciuga
Teatr Lalek Pleciuga
Teatr Lalek PLECIUGA jest miejską instytucją kultury, która od 1953 roku prężnie funkcjonuje...

zachodniopomorskie / Szczecin

Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
Filharmonia oferująca szeroki repertuar, zarówno w wykonaniu własnego zespołu jak i gości z...

dolnośląskie / Wrocław

Old Timers Garage
Old Timers Garage
Klub prezentujący koncerty na żywo i na najwyższym poziomie. Utrzymany w klimacie...

śląskie / Katowice