Artysta.pl na Facebooku

Dla dzieci i dorosłych

"Człowiek bawi się tylko wtedy, kiedy jest w pełnym tego słowa znaczeniu człowiekiem i tylko wtedy jest w pełni człowiekiem, gdy się bawi" J. C. Friedrich Von Schiller, Listy o estetycznym wychowaniu człowieka, 1794


Prace prezentowane na wystawie “Dla dzieci i dla dorosłych / For Kids and Adults” podejmują temat zabawy i gry, zjawisk bez których nie można sobie wyobrazić ludzkiej wspólnoty. Organizatorów interesuje rola jaką w jej dynamice -- powstawaniu, integracji, modyfikacji i dekompozycji -- pełnią przestrzeń (obojętne czy realna, czy wirtualna) oraz rozmaite spontaniczne (zabawa) i ustrukturyzowane (gra) ludyczne transakcje.

Zabawa kojarzy się wciąż z kulturą czasu wolnego, oddzieloną w nowoczesnych społeczeństwach od tego co produktywne i odsuniętą w sferę tego, co prywatne i niepoważne. Doświadczenia społeczne ostatnich dekad każą nam jednak spojrzeć na to rozdzielenie w sposób krytyczny, a na samą zabawę jako na inspirujące zdarzenie, w którym działamy w sposób niezależny od społecznej kontroli oraz indywidualnej, bądź grupowej celowości, uzyskując przestrzeń upragnionej wolności.

Analizując kulturę jako system zasad, hierarchii, zachowań, decyzji, manipulacji i akumulacji wiedzy można zdefiniować zabawę, jako działanie, za którego sprawą możemy dokonywać przesunięć i operacji w obrębie tego systemu. Tak rozumiana zabawa jest tworzona przez otoczenie, na które składają się przestrzeń - polityczna, społeczna i osobista - wywierając jednocześnie na to otoczenie wpływ. Zabawa odnosi się za razem do ruchu, spojrzenia, poszukiwania, twórczości. To one są “narzędziami”, które mogą być użyte w działaniu w (możliwym) procesie.

W takim sensie wystawa nawiązuje do postulowanego przez Fryderyka Schillera w „Listach o estetycznym wychowaniu człowieka” popędu zabawy (Spieltrieb), formacyjnego procesu, który opiera się czasowi, towarzysząc życiu człowieka od początku do końca. Jaques Ranciere w swojej książce “Estetyka jako polityka” dostrzegł rewolucyjny wkład tekstu Schillera w koncepcję zmiany politycznej, która możliwa jest tylko poprzez rewizję tego co on sam nazywa “podziałem zmysłowości” (to co i jak jesteśmy w stanie postrzegać zmysłowo jest warunkowane tym co akceptujemy, jako przypisaną nam funkcję we wspólnocie). Realna zmiana możliwa byłaby więc jeśli przestalibyśmy postrzegać sztukę i życie, zabawę i pracę, jako odrębne sfery (living form).

Żeby się bawić nie trzeba nic umieć ani wiedzieć. To zabawa stwarza warunki w których możliwe jest doskonalenie kompetencji i umiejętności (fizycznych, społecznych, politycznych), wreszcie akumulacja wiedzy. W zabawie opieramy się wyobcowaniu a zarazem zyskujemy osobistą wolność. Gdy ustalimy reguły, zabawa może przekształcić się w grę. W grze motywy się zacierają i często zamiast się bawić chcemy już tylko wygrać. Rywalizacja wytwarza potrzebę bycia najlepszym.

Odnosząc się luźno do historycznych kontekstów pojęcia zabawy, wystawa sięgać będzie do jej politycznego potencjału „działania” i transakcyjnego charakteru tworzącego wspólnotę. Eksplozja aktualizacji pojęć gry i zabawy w różnych dziedzinach od literatury po architekturę, zbiegła się w czasie w tej części Europy z istotnymi przemianami wolnościowymi (politycznymi i społecznymi), przypadającymi na przełom lat 80tych i 90tych ubiegłego wieku, ale krytyczny i społeczny potencjał gry był kluczowy już w latach 60tych i 70tych. Jego subwersywny potencjał ujawnił się m. in. w działaniach Fluxusu i Sytuacjonistów (z ich doświadczeń czerpały we Wrocławiu, Pomarańczowa Alternatywa, czy Luxus) zaś w byłej Jugosławi w sztuce licznych artystówi konceptualnych.

W projektach i pracach zaproponowanych przez zaproszonych przez nas artystów ujawnia się filozoficzny, estetyczny, ale też formacyjny i polityczny wymiar zabawy i gry, szczególne znaczenie sztuki w przestrzeniach publicznych i jej krytyczny charakter.

Artyści:
Nikos Arvanitis, Hubert Czerepok, Marko Crnobrnja, Marija Đorđević, Petra Feriancova, Karolina Freino, Nenad Jeremić, Alicja Jodko (DWF/Entropia), Vladimir Perić, Vedran Perkov, Joanna Rajkowska, Milorad Stajčić, Katarina Šeda, Janek Simon, Kama Sokolnicka, Predrag Terzić, Miloš Tomić, Vova Vorotniov, Zorka Wollny, Martin Zet

Kuratorki: Dušica Dražić, Anna Mituś, Una Popović i Joanna Stembalska

Wystawa potrwa do 2 października w galerii BWA Wrocław, a ciąg dalszy wystawy nastąpi w Salonie Muzeum Sztuki Współczesnej w Belgradzie: 4/11-4/12/2011.



Dodał: Matteo

Wtorek 20 września 2011 10:48

Ilość odsłon: 2117

Ocena: -1 (Głosów: 1)
Zaloguj się aby móc głosować.

Komentarze

Nie znaleziono komentarzy

Promowane miejsca
Teatr Lalek Pleciuga
Teatr Lalek Pleciuga
Teatr Lalek PLECIUGA jest miejską instytucją kultury, która od 1953 roku prężnie funkcjonuje...

zachodniopomorskie / Szczecin

Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
Filharmonia oferująca szeroki repertuar, zarówno w wykonaniu własnego zespołu jak i gości z...

dolnośląskie / Wrocław

Zbiornik Kultury
Zbiornik Kultury
Młoda kultura potrzebuje przestrzeni. Zanim zdefiniują się hierarchie, zanim usankcjonują się...

małopolskie / Kraków

Old Timers Garage
Old Timers Garage
Klub prezentujący koncerty na żywo i na najwyższym poziomie. Utrzymany w klimacie...

śląskie / Katowice

Meskalina
Meskalina
Tu songwriterzy czarują publiczność, jazzmani przypominają o dekadach dekadencji, a laptopowi...

wielkopolskie / Poznań