Artysta.pl na Facebooku

Wielki Czwartek: Pasjonująca La Giuditta Claudia Caviny

G. Ziemiański
Trzecie oratorium Misteria Paschalia powróciło do tematu Judyty – betulijskiej wdowy ze Starego Testamentu, której podobizna zdobi festiwalowy plakat. Tym razem biblijną historię w ujęciu neapolitańczyka Alessandra Scarlattiego usłyszeliśmy w wykonaniu fantastycznych muzyków La Venexiany pod wodzą Claudia Caviny. To była prawdziwie duchowa uczta!

Claudio Cavina – jeden z najwybitniejszych kontratenorów swojego pokolenia, wytrawny muzyk i założyciel zespołu madrygalistów La Venexiana – to niekwestionowany specialista w dziedzinie renesansowej wokalistyki. Jego intelektualne, nie epatujące ani nadmierną powagą, ani też czczą wirtuozerią, interpretacje jak żadne inne zbliżają się do ideału Monteverdiego, który twierdził, że najważniejsze są słowa i to one powinny wyznaczać nurt muzyki. Teza ta wyjątkowo sprawdza się w dziełach oratoryjnych Alessandra Scarlattiego, który zwracał szczególną rolę na partie wokalne, pozostawiając instrumentom drugorzędną rolę do odegrania. Możliwości głosu ludzkiego były dla legendarnego twórcy operowej „szkoły neapolitańskiej“ w XVIII wieku najważniejsze. Stąd na przykład wenecka publiczność, przywyczajona do fajerwerkowych, wirtuozowskich dzieł Vivaldiego, uznawała jego twórczość za zbyt surową, trudną i mało zrozumiałą, zwłaszcza ze względu na kontrapunktyczną fakturę. Jednak wytrawni słuchacze są w stanie docenić właśnie te walory kompozycji Scarlattiego.

Oratorium La Giuditta powstało w roku 1693 do libretta kardynała Pietro Ottoboniego. W Krakowie zespół Claudia Caviny przedstawił jego wcześniejszą, neapolitańską wersję (istnieje jeszcze późniejsza wersja, tzw. Judyta z Cambridge, ponieważ w zbiorach tamtejszego muzeum zachował się jedyny egzemplarz dzieła). Pod wieloma względami to właśnie oratorium Scarlattiego jest przełomowe. Choć jest dziełem religijnym, to koncentruje się na aspekcie duchowym, kontemplacyjnym historii oblężenia i wyzwolenia Betulii przez piękną wdowę, która uwodzi i zabija dowódcę asyryjskich wojsk – Holofernesa. W odróżnieniu od ograniczającej operę zasady trzech jedności, kompozytor przerzuca w nim akcję na zmianę z Betulii do obozu wroga. W muzycznym opracowaniu miesza zaś tradycyjne i nowatorskie środki, jak choćby krótkie ariosa i rozbudowane , wieloczęściowe sceny. Rozbudowuje też instrumentarium – do smyczków i basso continuo dodając dwa flety i trąbkę.

Utwór Scarlattiego dzieli się na dwie części, z których pierwsza jest zawiązaniem całej akcji. Rozpoczyna ją sinfonia typu włoskiego, a po niej następuje szereg recytatywów przeplatanych solowymi ariami da capo. W miarę rozwoju rozbudowuje się forma utworu i wzbogacana jest instrumentacja. W lirycznej arii Judyty Ma so ben (W sercu mym skrywam glęboko zamysł mego zwycięstwa) pojawia się na przykład koncertująca partia skrzypiec, a arię Holofernesa Lampi, tuoni (Na twarzy mej grzmot i błyskawice) otwierają i wieńczą fanfarowe motywy trąbki, podkreślając jej militarny charakter. Jednak to w części drugiej, kiedy rozegra się cała intryga, następuje prawdziwe nagromadzenie kompozytorskich środków. Pojawiają się krótkie ariosa, kilka wielkich arii i niesamowita scena rozgrywająca się między Judytą a Holofernesem. W obramowaniu recytatywów accompagnato śpiewają oni trzyczęściowy duet Mio conforto (Pociecha moja), w którym tak jak w Judycie wzrasta odwaga do zemsty, tak w Holofernesie wielka miłość. Zwycięstwo Judyty obwieszcza głos trąbki, a po nim następuje szereg arii pochwalnych i wielki finał tutti, w którym padają znamienne słowa: Silna wiara zawsze pomoże duszy ucieszyć burzę i sprowadzić pokój.

Do festiwalowego wykonania Claudio Cavina zaprosił niezwykłe głosy. W partii Judyty podziwialiśmy rzymską sopranistkę – Robertę Mameli, której niezwykle jasny głos niemal stapiał się z barwą trąbki w pięknej arii La
G. Ziemiański
tua destra (Potężny Boże). Holofernesa zaśpiewała, a właściwie zagrała śpiewaczka o wyjątkowo głębokim alcie – Marta Fumagalli. W roli Ozjasza zachwycała piękną sopranową barwą i idealną intonacją Roberta Lombardii, uczennica samego Pavarottiego, kształcąca się obecnie u kolejnej gwiazdy – Mirelli Freni. W obsadzie pojawili się również inni wybitni włoscy soliści – bas Salvo Vitale (Sacedote) oraz tenor Anicio Zorzi Giustiniani jako Kapitan. Pod wodzą Caviny prawdziwie zachwycili festiwalową publiczność, która nagrodziła artystów długą owacją. Był kolejny bis tego festiwalu. Atmosfera na Misteriach Paschaliach staje się coraz gorętsza!

Dzisiaj na Festiwalu: Matthäus-Passion BWV 244 Jana Sebastiana Bacha w interpretacji Marca Minkowskiego i Les Musiciens du Louvre Grenoble z udziałem znakomitych głosów m.in. Marity Solberg, Markusa Brutschera, Magnusa Stavelanda i Jolanty Kowalskiej. Początek koncertu o godz. 20.00 w Filharmonii im. Karola Szymanowskiego w Krakowie. Koncert jest rejestrowany przez Program 2 Polskiego Radia.



Więcej informacji o artystach i koncertach: http://www.misteriapaschalia.com/832/834/wykonawcy.aspx

Więcej o biletach: http://www.misteriapaschalia.com/832/192/bilety.aspx



MISTERIA PASCHALIA to jeden z najważniejszych europejskich festiwali poświęconych muzyce renesansu i baroku. Jego formuła opiera się na prezentacji muzyki związanej z Wielkim Tygodniem i Wielkanocą, wykonywanej przez uzna¬nych mistrzów i najznamienitszych inter¬pretatorów muzyki dawnej. W czasie festiwalu krakowskie sale koncertowe, unikatowe wnę¬trza sakralne oraz kaplica św. Kingi w Wieliczce rozbrzmiewają najpiękniejszymi arcydziełami tego okresu. Festiwal cieszy się uznaniem krytyków i niesłabnącym zainteresowaniem melomanów. Trzykrotnie zwyciężał w rankingu wydarzeń kulturalnych opracowywanych przez tygodnik Polityka, Rzeczpospolita uznała go za jedno z najważniejszych wydarzeń 2008 i 2009 roku, a także dwukrotnie reprezentował Polskę na targach Midem w Cannes. Dyrektorem artystycznym Festiwalu jest Filip Berkowicz.

Więcej: www.misteriapaschalia.com.





Źródło: IP



Zobacz więcej zdjęć w galerii:

Wielki Czwartek: Pasjonująca La Giuditta Claudia Caviny Wielki Czwartek: Pasjonująca La Giuditta Claudia Caviny Wielki Czwartek: Pasjonująca La Giuditta Claudia Caviny

Dodał: Artysta.pl

Piątek 6 kwietnia 2012 10:45

Ilość odsłon: 1254

Ocena: 2 (Głosów: 2)
Zaloguj się aby móc głosować.

Komentarze

Nie znaleziono komentarzy

Promowane miejsca
Old Timers Garage
Old Timers Garage
Klub prezentujący koncerty na żywo i na najwyższym poziomie. Utrzymany w klimacie...

śląskie / Katowice

Meskalina
Meskalina
Tu songwriterzy czarują publiczność, jazzmani przypominają o dekadach dekadencji, a laptopowi...

wielkopolskie / Poznań

Teatr Lalek Pleciuga
Teatr Lalek Pleciuga
Teatr Lalek PLECIUGA jest miejską instytucją kultury, która od 1953 roku prężnie funkcjonuje...

zachodniopomorskie / Szczecin

Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
Filharmonia oferująca szeroki repertuar, zarówno w wykonaniu własnego zespołu jak i gości z...

dolnośląskie / Wrocław

Zbiornik Kultury
Zbiornik Kultury
Młoda kultura potrzebuje przestrzeni. Zanim zdefiniują się hierarchie, zanim usankcjonują się...

małopolskie / Kraków