Artysta.pl na Facebooku

Czytanie z cyklu Toksyczna Rodzina Antyczna Eurypides „Oszalały Herakles"

Poniedziałek 10 grudnia 2012
Miejsce: Laboratorium Dramatu
Miasto: Warszawa
Ulica: Olesińska 21
Województwo: mazowieckie
   
Ilość odsłon: 1032
Laboratorium Dramatu zaprasza, 10 grudnia o godzinie 19:00, do Teatru Dramatycznego na czytanie dramatu Eurypidesa "Oszalały Herakles", które reżyseruje Wawrzyniec Kostrzewski. Po czytaniu dyskusja z udziałem dr. Agnieszki Jarzyńskiej-Bućko, prof. Zbigniewa Kadłubka i dr. Cezarego Żechowskiego. Wstęp wolny.

Obsada:
Amfitrion – Mariusz Wojciechowski
Megara – Anna Grycewicz
Przodownik chóru – Stanisław Brejdygant
Lykos – Paweł Domagała
Herakles – Przemek Sadowski
Iryda - Marta Kurzak / Maria Dejmek
Lyssa – Halina Łabonarska
Tezeusz – Mariusz Drężek

„Herakles to bohater-siłacz, ale owo określenie nie jest i nie było jednoznaczne. Siłą Heraklesa może być i pozostaje przede wszystkim siła fizyczna: dzięki niej nie może mu sprostać żaden z przeciwników – ludzi ani potworów – ale jego fizyczne możliwości do tego się nie ograniczają. Jest potwornym żarłokiem, tęgim pijanicą, jurnym samcem. Takiego Heraklesa pokazywała swym widzom farsa dorycka, o takim powie niejedno i attycka komedia, która nawet z przekory zostawi mu siły używania życia, ale zrobi zeń tchórza. (…)

Historię (…) Heraklesa znał mit przed Eurypidesem, ale straszne wypadki, mord własnych dzieci, umieszczała legenda we wczesnym okresie żywota bohatera, dając mu później całe życie czynów i prac, które pozwalały zapomnieć o popełnionej w szale zbrodni młodości. Wieczny innowator Eurypides każe oszaleć herosowi u kresu czynnego żywota, kiedy wielkie dzieło życia zostało dokonane, i strasznego czynu nie ma już czym odkupić.” /Jerzy Łanowski ze wstępu do „Eurypides. Tragedie, t. II”/
Projekt czytań „Toksyczna rodzina antyczna” przedstawia dwa podstawowe mity które były eksploatowane w tragedii greckiej – tebański i trojański –  w kontekście związków rodzinnych. Pojęcie toksyczności dla określenia wyniszczających emocjonalnie i fizycznie związków, zarówno rodzinnych jak i nierodzinnych, wprowadziła XX wieczna psychologia. Przy zastosowaniu tego pojęcia do odczytania sytuacji bohatera tragedii antycznej otwiera się nowa perspektywa czytania tych dramatów, w których to nie klątwa rządzi człowiekiem, lecz człowiek klątwą.
Organizacja w ramach projektu "Źródła w Laboratorium Dramatu" współfinansowanego przez Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Dodał: Artysta.pl Środa 5 grudnia 2012 15:09

-

Ocena: 0 (Głosów: 0)
Zaloguj się aby móc głosować.

Osoby biorące udział

Nie znaleziono bioracych udziału w imprezie
Nie znaleziono wybierających się na imprezę

Komentarze

Nie znaleziono komentarzy

Promowane miejsca
Zbiornik Kultury
Zbiornik Kultury
Młoda kultura potrzebuje przestrzeni. Zanim zdefiniują się hierarchie, zanim usankcjonują się...

małopolskie / Kraków

Old Timers Garage
Old Timers Garage
Klub prezentujący koncerty na żywo i na najwyższym poziomie. Utrzymany w klimacie...

śląskie / Katowice

Meskalina
Meskalina
Tu songwriterzy czarują publiczność, jazzmani przypominają o dekadach dekadencji, a laptopowi...

wielkopolskie / Poznań

Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
Filharmonia Wrocławska im. Witolda Lutosławskiego
Filharmonia oferująca szeroki repertuar, zarówno w wykonaniu własnego zespołu jak i gości z...

dolnośląskie / Wrocław

Teatr Lalek Pleciuga
Teatr Lalek Pleciuga
Teatr Lalek PLECIUGA jest miejską instytucją kultury, która od 1953 roku prężnie funkcjonuje...

zachodniopomorskie / Szczecin